“Volgend jaar mogen we hier niet meer naar binnen”, vertelt Corinne Prins. Als teammanager is ze verantwoordelijk voor de realisatie van de nieuwe meldkamer van RoutIT. ASB ondersteunt RoutIT bij de ontwikkeling, service en support hiervan. Tijdens RoutIT Vision nam ASB een kijkje in de meldkamer die eind 2016 operationeel wordt.

RoutIT breidt uit met meldkamer

RoutIT is een innovatief bedrijf dat ict en telecom diensten en tools levert voor het mkb. Alle diensten worden uitsluitend geleverd via business partners. Die partners kunnen rekenen op ondersteuning van RoutIT en innovatieve oplossingen. Als aanvulling op deze diensten startte RoutIT een nieuw initiatief: 247Alarm. Daarvoor had RoutIT een speciale meldkamer nodig.

Wat is de rol van ASB?

ASB heeft veel ervaring met het inrichten van meldkamers en het beheren van verbindingen tussen apparatuur, klanten en hulpdiensten. Vooral het overdragen van signalen van de ene naar de andere partij kan ASB als geen ander. Daarvoor gebruikt ASB veilige, betrouwbare producten en verbindingen.

Naast de nieuwe software voor de meldkamer van RoutIT, verzorgt ASB ook de gebruikersvriendelijke hard- en software die de 247Alarm-diensten bij eindklanten mogelijk maakt. RoutIT koos bewust voor ASB. Ronald Lucassen, productmanager van RoutIT: “We hebben een partij nodig die verstand heeft van zowel de techniek als de software. ASB is daarom de juiste partij. We zijn erg tevreden met ze.”

ASB ontwikkelde speciaal voor RoutIT vier typen IP-converters. “Deze converters zijn speciaal geconfigureerd voor de RoutIT-meldkamer. Dat maakt de installatie en oplevering op klantlocatie zeer eenvoudig ”, vertelt Clemens Jans, Sales manager bij ASB. Hij legt RoutIT- klanten graag uit hoe de nieuwe dienst gaat werken. “Het scheelt de installateur veel handmatige invoer. Zo worden onnodige fouten voorkomen en wordt de installatie bij hun (eind)klanten een stuk eenvoudiger.”

24 uur bezetting

Eind 2016 wordt de meldkamer officieel in gebruik genomen als onderdeel van 247Services. Vanaf dat moment zijn er continu speciaal opgeleide medewerkers in de meldkamer aanwezig. In ploegendienst zorgen ze voor 24 uur-monitoring van de systemen van de eindklanten. “De meldkamer is beveiligd volgens de daarvoor geldende regelgeving en normeringen, waaronder de EN50518”, vertelt Corinne Prins van RoutIT. “Die is erg streng.” Met twee sluisdeuren en kogelwerend glas is deze ruimte een ondoordringbaar fort. Naar binnen en naar buiten gaan tijdens de dienst is daarom geen optie. Daarom beschikt de ruimte over allerlei voorzieningen, zoals een eigen keuken.

Preventief alarm is de toekomst

RoutIT ziet een grote ontwikkeling op het gebied van alarmmeldingen. Ronald Lucassen vertelt dat er steeds meer gebeurt op dat gebied. “Je kunt echt ontzettend veel toepassingen bedenken. We hebben het nu over een inbraakalarm, maar het kan ook iets heel anders zijn.” Sensoren kunnen het onderhoud van installaties veel efficiënter maken. Ronald: “In plaats van iemand die voor controles langs moet rijden, kan je via sensoren automatisch een bericht op je telefoon krijgen als er iets mis is. Vanuit de meldkamer volgt dan de met de eindklant afgesproken opvolging.”  

RoutIT verwacht dat er in de komende jaren steeds meer toepassingen komen die gebruik maken van sensoren in apparaten en installaties, het zogenaamde Internet of Things. Met een swipe of een tap bedien je niet alleen je alarm, maar ook je verwarming, de zonwering en misschien zelfs de koelkast. Dat bespaart energie, euro’s en kostbare tijd.

Meer weten over de meldkamerdiensten van ASB?

ASB heeft veel ervaring met het inrichten en beheren van meldkamers. Die kennis gebruikt ASB bij het inrichten van alarmtransmissiesystemen en het verzenden van signalen van meldkamers naar hulpdiensten. Lees meer op onze pagina over meldkamers, of neem vrijblijvend contact op via ons contactformulier.

asb-meldkamer-routit-2

asb-meldkamer-routit-1